logo
Мөхөж буй Детройт

Мөхөж буй Детройт

2012/09/21
“Тайны ХХ века” сэт­гүүлд гарсан Константин Федоровын нийтлэлийг ор­чуулан хүргэж байна.
Хаягдсан, амьгүй хот гэж юуг хэлэх вэ. Энэ нь хэзээ нэгэн цагт цэргийн суурин байж байгаад хаягдсан газар уу, эсвэл алт, мөнгө, алмаазын ордтой байсан ч нөөц нь дуусаад орхигдсон суурин уу. Эсвэл эдийн засгийн уналт, томоохон ослын нөлөөгөөр хүн ам нь дүрвэсэн хот уу.
Ихэнх хаягдсан хотод өмнө нь хэдэн мянган хүн амьдарч байсан түүхтэй. Цэрэг, офицерууд, ажилчид, уурхайчид гээд л. Тэдний амьдарч байсныг зөвхөн чулуун болон модон барилгууд л гэрчилнэ.
Гэхдээ хэдэн зуун мянган хүн­тэй их хот мөртлөө хаяг­даж буй хот ч байдаг. Үүний нэг бол АНУ-ын Мичиган мужийн Детройт хот юм.

Америкийн авто салбарын нийслэл

1701 онд францчуудын бай­гуулсан Детройт хот ХХ зууны техникийн дэв­шил болох авто салбарын нө­лөө­гөөр хөгжсөн түүх­тэй.
“Форд”, “Женерал моторс”, “Крайслер” зэрэг авто ­машины томоохон ком­па­ниудын ачаар 1950-аад онд тус хот авто салбарын нийслэл болж байв. Хотыг тойрон үйлдвэр, хэвлэлийн цех, засварын газар, төслийн товчоод гээд тоо томшгүй олон корпус ажилладаг байжээ. Түүнчлэн ажилчдад зориулсан олон өрөө сууц, хямд нийтийн байр ч баригдаж байв. Хотын төвд оффисын зориулалттай өн­дөр цамхгууд сүндэрлэж, рес­торан, зоогийн газар, кино театр, музей, вокзал, стадион гээд дутах юм байсангүй.
Мөн элит дүүргүүдэд топ мене­жерүүдэд зориулсан тан­саг шилтгээнүүд бариг­даж, цагдаагийн газар, гал түймэртэй тэмцэх депо гээд хүнд хэрэгцээтэй бүгдийг бүр­дүүл­жээ.
Эдзел Форд, Уорд Крайслерийн нэрээр нэрлэсэн хоёр гол замын хажуугаар дэл­хий дахинаа алдаршсан фир­мүүдийн рекламны сам­бар байршуулж, 1.5 метрийн хэм­жээтэй цифр бүхий тоолуур ажиллуулна.
Цифрүүд нь минут бүрт солигдож, АНУ-д яг одоо хэдэн авто машин гаргаж бай­гааг заадаг байв. Тус хот Америкийн авто машин үйлд­вэрлэлийн төв болж байв.
Дүрвэсэн нь

Өнгөрсөн зууны 70-аад онд хям­рал нүүрлэжээ. Бензиний үнэ эрс өсч, худалдан авагчид Америкийн сон­годог загварын машинаас хямд, хэмнэлттэй, хамгийн гол нь найдвартай хэмээн Японы авто машиныг илүүд үзэх болов. Энэхүү хямралд хам­гийн түрүүнд Детройтын мэр­­гэ­жилгүй ажилчид өрт­жээ. Хүмүүсийг үй олноор нь аж­лаас халснаар ихэнх гэр бүл ядуусын эгнээнд шил­­­жив.
Ингээд чадалтай нэг нь дүрвэж, чадалгүй нь Детройтдоо үлдсэн байна. 1970-2005 онд тус хотын хүн ам хоёр дахин буурч, 1.9 сая байснаа 880.7 мянган хүн болжээ.
Тэгэхээр энд нэн ядуу, хар арьст хүн ам үлдсэн гэсэн үг. Тэд хаашаа ч явж чадахгүй тул амь зуух ганц л сонголттой үлджээ.
Амь зуултын үр дүнд хотод гэмт хэргийн түвшин эрс нэмэг­дэж, үлдсэн цагаан арьст­нууд нэн яаралтай дүрвэхэд хүрсэн байна. Хотод ажил­ладаг байсан дэлгүүр, банкууд үүдээ барьж эхлэв.
Түүнчлэн 1926 онд баригд­сан алдарт Мичиганы театр авто зогсоол болон хувирч, түүнийг тойрсон өн­дөр барилгууд дүнсийн хоцорч, 1988 онд Детройтын төв вокзал ажиллахаа боль­жээ.

Сүүлчийн Хэллоун

Барьж босгосон хот нь нүдэн дээр нь сүйрсэн хэдий ч үлдсэн оршин суугчид нь бүх юм хэвэндээ орно гэсэн чимээгүй найдвар тээсээр л байв. Гэвч 2009 оны долоодугаар сарын 1-нд дэлхийн авто машины томоо­хон корпораци болох “Женерал моторс” дам­пуурс­наа зарлалаа. Тус кор­­­пораци Америкт үйл ажил­­лагаа явуул­даг 20 үйлд­вэрийнхээ 12-ыг, дилерийн хэдэн мян­ган төвөө хааж, 21000 хүнийг ажилгүй бол­гожээ. 
Ингээд Детройт хотыг аврах эцсийн найдвар үгүй болов. Одоо тус хотыг нурааж, оронд нь илүү үр ашиг­тай зүйл барих цорын ганц арга л тус улсын засаг захир­гаанд үлдсэн аж.
Детройтод үлдсэн хүмүүс нэг уламжлал тогтоожээ. Тэд Хэллоуны баяраар хотыг нь чимэхээ больсон, хаягдсан байшин барилгыг нурааж, эвддэг гэнэ. Америкийн авто үйлдвэрлэлийн нийслэл бай­сан тус хот өдгөө ядуусын аварга том хороолол болон хувир­чээ.
АНХААРУУЛГА: УИХ-ын 2024 оны ээлжит сонгуулийн хуулийн холбогдох заалтын хүрээнд тус сайтын сэтгэгдэл хэсгийг түр хугацаанд хаасан болно.
Дээш